​Výstražný trojúhelník jak klíčový prvek při karambolu

​Výstražný trojúhelník jak klíčový prvek při karambolu

Může se stát, že z důvodu nějakého defektu budete muset zastavit na nepřehledném nebo naprosto nevhodném místě. V takových chvílích je nutné co nejvíce minimalizovat riziko dopravní nehody. K tomu mimo jiné slouží výstražný trojúhelník. Jak důležité je mít trojúhelník stále ve vozidle a umístit ho při karambolu správně na vozovku? Jaké jsou zákonné normy, které s výstražným trojúhelníkem souvisí? A jsou pravidla stejná u nás i v zahraničí?

 Čtyři důvody proč je trojúhelník opravdu důležitým prvkem

 
  1. Identifikujete nebezpečí přes sebou
Jestliže se stane nějaká dopravní nehoda nebo máte potíže s vozidlem, je důležité výstražný trojúhelník za vozidlo umístit. Díky tomu mohou řidiči za vámi rychleji identifikovat nebezpečí a včas zpomalit. Díky tomu se stačí připravit na situaci a správně reagovat. Zařídí to bezpečí nejen pro ně, ale také pro vás.
 
  1. Trojúhelník znamená bezpečí
Samozřejmě, že trojúhelník není nepřekonatelná zeď. Nicméně i tak trojúhelník vytváří bezpečnou zónu kolem místa defektu. Pokud trojúhelník umístíte do bezpečné vzdálenosti, minimalizujete sekundární riziko nehod.
 
  1. Trojúhelník je dobře vidět
Může se stát, že vůz stojící někde u krajnice projíždějící vozidla prostě přehlédnou kvůli špatné viditelnosti. Správně umístěný trojúhelník na dostatečně viditelném místě bude dobře vidět. Je tedy důležité nejen trojúhelník vyndat, ale také ho umístit správně. A to do linie pohledu ostatních řidičů a do vzdálenosti, která jim umožní včas a bezpečně na situaci reagovat.
 
  1. Trojúhelník je v ČR povinný
Vozit ve vozidle výstražný trojúhelník není na rozmyšlení každého. V České republice jde o zákonnou povinnost. Právě výstražný trojúhelník totiž patří k povinné výbavě vozidla. Pokud si ho tedy po karambolu do vozu zapomenete vrátit, pořiďte si co nejdříve nový.

 
Jaké jsou normy v České republice a ve světě

 
Většina států má v zákonech a normách daná vlastní pravidla, jak trojúhelník na silnicích používat. Pokud tedy míříte do zahraničí, je dobré se předem informovat o pravidlech. Lepší je být připraven než překvapen.
 
Česká republika
V České republice je vození výstražného trojúhelníku ve vozidle povinné. Jeho použití je pak povinnosti nejen při nehodě, ale také v případě závady na vozidle. Trojúhelník byste měli podle zákona umístit ve vzdálenosti 50 metrů od místa nehody v obytné čtvrti a 100 metrů od vozidla na mimoúzemních silnicích.
 
Slovensko
Všechna vozidla s více jak dvěma koly musí být vybavena výstražným trojúhelníkem. Ten musí být v případě nouze umístěný nejméně 100 metrů za vozidlem na dálnici a 50 metrů na jiných silnicích. V obci je možné umístit trojúhelník blíže za vozidlo. Do doby, než řidič umístí trojúhelník lze použít výstražná světla.
 
Polsko
Řidiči všech vozidle musí v případě potřeby použít výstražný trojúhelník. Na klasické silnici ve vzdálenosti 30 až 50 metrů za vozidlem, na dálnici 100 metrů za vozidlem. V obci do vzdálenosti metr od vozidla nebo přímo na něj.
 
Německo
Stejně jako v České republice i v Německu je povinností každého řidiče mít ve vozidle výstražný trojúhelník. Výjimka platí pro vozidla invalidů. U vozidel registrovaných v cizině se toto řídí předpisy jejich země.  V případě nehody nebo závady na vozidle musí být trojúhelník umístěný ve vzdálenosti nejméně 100 metrů od vozidla, na dálnici 200 metrů.
 
Rakousko
V této zemi je výstražný trojúhelník povinný pro všechna vozidla.
 
Bulharsko
Výstražný trojúhelník musí používat v případě poruchy všechna vozidla kromě motocyklů. Kromě trojúhelníku je však možné použít také výstražná světla.
 
Chorvatsko
Všechna motorová vozidla kromě motocyklů musí vozit trojúhelník. Vozidla s přívěsem musí mít dokonce dva.
 
Itálie
Pokud nemáte ve vozidle výstražný trojúhelník, hrozí vám pokuta. Trojúhelník je nutné v případě nehody nebo defektu umístit nejméně 50 metrů od vozidla, na dálnici pak 100 metrů od vozu. Zároveň by měl být trojúhelník minimálně jeden metr od krajnice.
 
Francie
Výstražný trojúhelník je ve vozidle povinný a při karambolu by měl být umístěn nejméně 30 metrů za vozidlem, tak aby byl vidět ze vzdálenosti 100 metrů.
 
Maďarsko
Trojúhelník je v této zemi ve vozidle také povinný. Bez něj není vhodné vyrážet na cesty.
 
Dánsko
V případě poruchy nebo nehody je povinné použít červený výstražný trojúhelník. Pokud navíc před sebou vidíte na dálnici karambol nebo jiné nebezpečí, jste povinni na to upozornit další řidiče výstražnými světly.
 
Finsko
Výstražný trojúhelník je tu povinný. V případě nehody nebo poruchy jím musí být vozidlo označené a trojúhelník musí být umístěn v dostatečné vzdálenosti za vozidlem.
 
Norsko
Výstražný trojúhelník je ve vozidle povinný. Na silnici se však v případě nehody nebo karambolu umisťuje jen v případě, že pokud není vůz dobře viditelný.