Co dělat, když praskne čelní sklo

Co dělat, když praskne čelní sklo

Můžete být sebeopatrnější a zkrátka se to může stát.

Jeden kamínek, který vystřelí od pneumatiky auta před vámi a neštěstí je na světě. Tuto událost bohužel nemůžete ovlivnit, ale ovlivnit ji nemůže ani řidič, který vám ji způsobil. Stejně tak čelní sklo vozu mohou rozbít kroupy. Pokud nechcete nehody platit ze svého, je vhodné si založit pojištění. Víte, kdy je nutné sklo vyměnit?

 
Servis navštivte neprodleně

Pokud vám za jízdy praskne čelní sklo, je vhodné rovnou změnit směr své cesty a zavítat do nejbližšího servisu. Obzvlášť, pokud je sklo prasklé ve stíratelné ploše. To je oblast, která leží asi 20 centimetrů od dolního okraje, 20 centimetrů od horního okraje a 15 centimetrů od levého sloupku a středu skla. Pokud je sklo rozbité v této oblasti, je nutné celé sklo vyměnit za nové. Pokud je sklo prasklé v jiné oblasti a prasklina není nikterak rozsáhlá, bude stačit původní sklo opravit. Oprava samozřejmě vyjde levněji než výměna skla za nové.
 
Určitě se nemusíte bát toho, že byste přišli na dlouho o vůz. Právě naopak. Oprava čelního skla je poměrně rychlá. Některé servisy vám výměnu nebo opravdu provedou na počkání. Případně jsou schopni vám sklo opravit také přímo v terénu. Počítejte však s tím, že pokud nemáte platné pojištění čelního skla, zaplatíte průměrně kolem 8000 korun.

 
Při ignoraci praskliny hrozí pokuta

Návštěvu servisu byste v žádném případě neměli odkládat. Pochopitelně není bezpečné jezdit s prasklinou, která překáží ve výhledu, ale navíc vás řízení vozu s rozbitým předním sklem může stát až 10 tisíc korun. Případně i ztrátu pěti bodů. Máte sklo rozbité více než z poloviny? Pak riskujete i zabavení malého technického průkazu.

 
Jaké pojištění čelního skla vybrat?

V případě, že vám čelní sklo praskne na silnici a vy víte, kdo vám poškození způsobil, můžete viníka požádat o vyplnění papírů k pojistné události. Finanční kompenzaci opravy pak bude hradit pojišťovna viníka. Mnohem pravděpodobnější však je, že prasklé sklo objevíte později a nevíte, jak se nehoda stala. Natož, abyste znali viníka. V takovém případě za vás nové sklo nebo jeho opravu nikdo nezaplatí.
 
Tedy v případě, že nemáte speciální pojištění. Základní povinné ručení se totiž na kompenzaci vlastního čelního skla nevztahuje a havarijní pojištění má poměrně vysokou spoluúčast. Ideální je proto sjednat si k povinnému ručení připojištění skel. To vás vyjde jen na pár stovek ročně. Výhodou je, že se vztahuje nejen na rozbití skla kamínkem, ale také na vandalismus, havárii nebo živelné události.

 
Proč se vyplatí připojištění čelního skla u havarijního pojištění

V případě, že máte uzavřeno havarijní pojištění, doporučujeme uzavřít pojištění skel. Pokud vám totiž kamínek rozbije sklo a vy budete událost řešit jako pojistnou událost v rámci havarijního pojištění, počítejte s tím, že velkou část peněz za opravu zaplatíte sami. A to kvůli vysoké spoluúčasti. Navíc vám takto nahlášená pojistná událost může v budoucnu zdražit havarijní pojištění.
 
Naopak připojištění skel zajistí, že vám vyplatí plnou částku, na kterou máte pojištění sjednané. Pojistná událost z připojištění navíc nebude mít vliv na cenu havarijního pojištění.

 
Pozor na výluky

Stejně jako každé pojištění i pojištění čelního skla má samozřejmě nějaké výluky. Pojištění se může vztahovat jen na zničení nárazem, ale už není pojištění odcizení skla. Čast je i výluka poškození přepravovaným nákladem nebo rozbití skla při umísťování nákladu na střešní nosič vozidla. Vždy si tedy dejte pozor na to, jaké podmínky vámi vybraná pojišťovna nabízí.

 
Papírování vyřídí servis za vás

Obáváte se toho, že komunikace s pojišťovnou bude dlouhá a únavná? To nemusíte. Většina servisů totiž vyřídí pojistnou událost za vás. Samozřejmě budou potřebovat údaje z vašeho řidičského průkazu, zelenou kartu od vozidla a velký technický průkaz. Nutný bude také doklad o zaplacení pojištění skel.

 
Co je dobré vědět?

  • Každá čtvrtá škoda na autě je poškození čelního skla.
  • 50 % prasklin čelního skla jde opravit scelením.
  • Při scelení vzniká v porovnání s výměnou skla o 99,5 % méně oxidu uhličitého.
  • Pojistit si lze jen čelní sklo nebo všechna výhledová skla.
  • Pojištění lze sjednat samostatně nebo jako připojištění k povinnému nebo havarijnímu pojištění.
  • Nejčastější limit pojistného plnění je 5 nebo 10 tisíc korun.
  • Ceny za pojištění skel se pohybují okolo 700 až 1500 korun za rok.