Vyčnívající náklad je třeba správně zabezpečit
Nestává se to příliš často, ale čas od času je nutné na autě nebo v něm převést něco většího, co se nám nevejde do auta.
Velké předměty pak mohou vyčnívat. Je vůbec takové převážení povolené? A jak postupovat při upevňování předmětu v autě? Odpovíme na veškeré otázky týkající se velkého nákladu. Nemusíte se obávat. Není potřeba na každý delší náklad shánět speciální odvoz. Má to však samozřejmě svá pravidla.
Jak dlouhý náklad lze převážet
Samozřejmě, že není možné převážet jakkoliv dlouhý náklad. Převážený náklad může vyčnívat z kufru, případně přesahovat střechu nebo koukat z okének. V každém případě nesmí přesahovat více než 40 centimetrů doprava nebo doleva a více než metr dopředu či dozadu. Náklad je také potřeba řádně označit. Vyčnívající kus předmětu by měl být označený červeným praporkem o velikosti 30 x 30 centimetrů.Někdy však praporek nemusí stačit. Pokud budete předměty převážet za špatného počasí, tedy v mlze nebo v dešti, pak je nutné náklad opatřit i světlem. Bílé světlo a odrazky by měly být vpředu i vzadu. Světla však v žádném případě nesmí oslňovat další řidiče. A také by měla být umístěna maximálně ve výšce 1,5 metru nad zemí.
Důležité je ukotvení
Samozřejmě, že je důležité nejen správné označení nákladu, ale především jeho ukotvení. Předmět se nikdy nesmí uvolnit, aby neohrozil další účastníky provozu. Pokud tedy budete převážet velký náklad, je vhodné mít s sebou upínací popruhy. Hodit se mohou také gumicuky.V každém státě je to jinak
Zatímco v Čechách je povinné náklad přečnívající z vozu označovat červeným praporkem a případně světly, v dalších státech je to jinak. Například v Itálii, Španělsku a Portugalsku je nutné na náklad umístit výstražnou tabuli.V Itálii je navíc přečnívající náklad povolený jen vzadu a nesmí přesáhnout 30 % délky vozidla. Reflexní výstražná tabule musí mít rozměry 50 x 50 centimetrů a měla by mít červeno bílé šrafování (pět červených a 4 bílé pruhy). Španělsko požaduje označení reflexní výstražnou tabulí o rozměrech 50 x 50 centimetrů. Ovšem tentokrát musí mít tabule tři červené a tři bílé pruhy. Výstražné tabule v Portugalsku mohou být jakékoliv. Není nařízená speciální tabule.
Na Slovensku může náklad vyčnívat maximálně metr dopředu a 1,5 metru dozadu. Náklad, který v případě osobních aut a lehkých přívěsů přečnívá více než o metr musí být označený červeno-bílou šrafovanou tabulku 25 x 25 centimetrů. Alternativně lze přes den a za dobré viditelnosti použít červenou látku 40 x 40 centimetrů.
V Rakousku není povinné označení tabulí, jestliže náklad přečnívá do jednoho metru. V takovém případě stačí označit červenou látku. Pokud náklad přečnívá více než o metr, pak musí být označený bílou tabulí 25 x 40 centimetrů. Tabule musí být červený okraj o šířce 5 centimetrů.
Německo určuje označení nákladu, pokud přečnívá více než o metr. Náklad musí být označený jasně červenou vlajkou 30 x 30 centimetrů nebo svisle připevněným válcovým tělesem stejné barvy a výšky o průměru nejméně 35 centimetrů.
Polsko určuje označení přečnívající nákladu od půl metru. A to vlajkou o rozměrech 50 x 50 centimetrů v oranžové barvě. Povolené je také střídání dvou bílých a červených pruhů.
Své pravidla mají i další státy. S přečnívajícím nákladem tak není vhodné překračovat hranice. Pokud jedete na dovolenou a přečnívajícími nákladu se nevyhnete, pak je dobré se před cestou informovat o tom, která pravidla v kterém státě platí. A být připraveni.