Emisní norma Euro
Každé vyrobené auto, ale i motocykl nebo nákladní vůz musí splňovat určitou emisní normu.
V současné době Evropská unie upravuje emise takzvanou normou Euro, která určuje, jaká hodnota škodlivin výfukových plynů je ještě přípustná. Sledují se hodnoty vyprodukovaného oxidu uhelnatého, oxidů dusíku, uhlovodíku a dalších pevných částic. První známá norma Euro 1 vznikla v roce 1993. Se zvyšujícím se důrazem na ekologii a zpřísňujícími se podmínkami nyní platí norma Euro 6.
Limitní hodnoty škodlivin se posuzují podle toho, jestli jde o nákladní nebo osobní automobil, ale nejen to. Velice důležitý je i typ pohonu, konkrétně zda motor spaluje benzín či naftu. Jak už jsme zmínili výše, norma Euro se postupně čísluje a v praxi se můžete setkat s dvěma typy číslovek. Arabskými číslovkami (např. Euro 4) se označuje emisní norma pro osobní a lehké užitkové vozy, římskými (např. Euro IV) naopak nákladní automobily.
Níže uvádíme přehled emisních norem a jednotlivých limitů pro osobní automobily s benzinovým motorem a naftovým motorem (hodnoty v závorce právě pro naftu):
Rok zavedení normy Norma Oxid uhelnatý Oxidy dusíku Pevné částice
1993 Euro 1 2,72 - - (0,14)
1997 Euro 2 2,2 (1) - - (0,08)
2001 Euro 3 2,3 (0,66) 0,15 (0,5) - (0,05)
2006 Euro 4 1 (0,5) 0,08 (0,25) - (0,025)
2011 Euro 5a 1 (0,5) 0,06 (0,18) 0,005 (0,005)
2013 Euro 5b 1 (0,5) 0,06 (0,18) 0,0045 (0,045)
2015 Euro 6b 1 (0,5) 0,06 (0,08) 0,0045 (0,045)
2018 Euro 6c 1 (0,5) 0,06 (0,08) 0,0045 (0,045)
2019 Euro 6d T 1 (0,5) 0,06 (0,08) 0,0045 (0,045)
2021 Euro 6d 1 (0,5) 0,06 (0,08) 0,0045 (0,045)
(Hodnoty škodlivin uvedeny v g/km)
Rozdíly mezi benzinovými a naftovými motory
Z tabulky je patrné, že co se týče pevných částic, tak jsou si v posledních letech zážehové i vznětové motory rovny. Drobný rozdíl ve prospěch nafty jsou pak vyšší povolené hodnoty oxidu dusíku, naopak benzinové motory mohou produkovat dvojnásobek oxidu uhelnatého.Podkategorie Euro 6 a nová emisní norma Euro 7
Euro normy 6 se od sebe limity na první pohled nikterak neliší, z tabulky je pouze patrné jejich podvojné rozdělení a rok zavedení (Euro 6b – 6d). Od roku 2015 až doposud se stále používá Euro 6, nicméně i ta prošla řadou změn, zejména co se týče metodiky testování. Dříve se prováděli pouze laboratorní testy, nikoliv reálná měření z provozu. Zpočátku euro šestka dovolovala rozdíl mezi laboratoří a provozem až o 110 %, poslední norma 6d už umožňuje rozdíl jen 43 %.