​Proč je důležité přezouvat pneumatiky

​Proč je důležité přezouvat pneumatiky

Povrch vozovky se v zimních a v letních měsících liší.

To je důvod, proč bychom měli vzhledem k bezpečnosti, povrchu přizpůsobit také pneumatiky. Jistě víte, že letní a zimní pneumatiky mají odlišnou tvrdost a také přilnavost k silnici. Pravidelným přezouváním navíc chráníte pneumatiky před opotřebením.
 

Kdy je třeba pneumatik přezout?

Pneumatiky bychom měli podle zákona přezouvat dvakrát ročně. Zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března. V mezidobí se pak jezdí na letních kolech. Data jsou sice jedna věc, ale také dost záleží na teplotě, případně i místě, kde žijete. Zimní pneumatiky je vhodné přezout ve chvíli, kdy teplota klesne pod 7 stupňů Celsia. Při této teplotě jsou totiž letní pneumatiky již nepříznivě ovlivňované. Pochopitelně to platí i naopak. Na jaře, když teplota stoupá nad zmíněnou hranici, je třeba přezout na letní.
V horských oblastech je navíc vhodné se řídit tím, zda je silnice pokrytá sněhem nebo není. Sníh v některých místech zůstává i dlouho potom, co padla hranice 7 stupňů Celsia.

 
Přezout doma nebo v servisu?

Existují lidé, kteří si dokáží pneumatiky přezout sami doma. A není jich zrovna málo. Poradí si s tím většina mužů a dokonce i některé ženy. Ostatně k přezutí pneumatik nic zvláštního v podstatě nepotřebujete. Jen trochu síly a hever. Jenže to není celé. Důležité je také, aby byly pneumatiky vyvážené. A to doma v garáži nezvládnete. Vyvážení nejen zlepší jízdní vlastnosti vozu, ale také díky němu předejdete nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů. Špatně seřízené pneumatiky navíc mohou způsobit ztrátu komfortu v určitých rychlostech jízdy a také zvyšují spotřebu paliva.

 
Jak dlouho trvá výměna pneumatik?

Výměna pneumatik je pro profesionálního automechanika otázkou asi půl hodiny. V případě, že je třeba pneumatiky vyvážit, případně je kompletně vyměnit, to trvá o něco déle. Termín přezutí pneumatik je však ideální si objednat včas. Na přelomu října a listopadu mívají servisy pochopitelně plno. Termíny se tak rychle plní. Není od věci zavolat si tedy o svůj termín opravdu brzy. V opačném případě musíte počítat s tím, že budete na přezutí déle čekat nebo budete muset oslovit více servisů.
 

Jak vypadají pneumatiky, na kterých ještě mohu jezdit?

Na počátku je třeba říci, že každá země má jiná pravidla. Pokud budeme hovořit o České republice, je nutné, aby zimní pneumatiky měly hloubku dezénu alespoň 4 milimetry, u letních pak stačí jen 1,6 milimetru. Pokud tato pravidla porušíte, nevystavujete se jen pokutě od policie, ale také bezpečnostním rizikům. S ojetými pneumatikami se totiž prodlužuje brzdná dráha. Navíc je automobil hůře ovladatelný. A s ojetými pneumatikami rozhodně nejezděte na STK. Určitě byste neprošli.
 
Není důležité kontrolovat jen hloubku dezénu. Pneumatiky by v žádném případě neměly být jednostranně sjeté nebo vyboulené na určitém místě. Svou roli hraje také staří pneumatik. Stejně jako všechny materiály časem i pneumatiky ztrácí své vlastnosti. A to i v případě, že nebyly používané. U pneumatik se hovoří o tom, že doba životnosti je pět let.

 
Mohu na zimních pneumatikách jezdit v létě?

Určitě není dobrý nápad nechávat na vozidle zimní pneumatiky přes letní období, a to ani v případě, že jsou takzvaně na dojetí. Přezutí na letní pneumatiky sice není povinné ze zákona, ale přesto je důležité. Je to z toho důvodu, že zimní pneumatiky jsou vyrobené do chladných podmínek. Vysoké letní teploty jim tedy rozhodně nesvědčí. Nejen, že se zimní pneumatiky mohou v létě přehřívat, ale také se zhoršují jejich jízdní vlastnosti. Pokud se i přesto rozhodnete nechat přes léto na vozidle zimní pneumatiky, pak počítejte s větším hlukem při provozu a také s vyšší spotřebou paliva.
 

Mohu pořídit celoroční pneumatiky?

Možná si říkate, že je tady ještě možnost pořídit si celoroční pneumatiky. Ano, to je pravda. Takové pneumatiky by měly zvládnout bez potíží bláto, sníh, led i rozpálený asfalt. Je však třeba vybírat si opravdu kvalitní modely. Navíc celoroční pneumatiky nejsou rozhodně vhodné pro denní ježdění. Pokud však najedete za rok méně než 15 tisíc kilometrů a nežijete v horských oblastech, můžete o nich uvažovat.
 
Stále jde však jen o kompromisní řešení. To znamená, že se celoroční pneumatiky svými vlastnostmi nikdy nemohou vyrovnat jízdním vlastnostem letních pneumatik v létě a zimních pneumatik v zimě. S celoročními pneumatikami by neměl být problém jezdit po upravených cestách. Neupravené cesty však mohou být problém. V každém případě je fakt, že v případě celoročních pneumatik vás nemůže zaskočit nečekaná změna počasí. Navíc ušetříte peníze i čas při přezouvání. A také za uskladnění pneumatik.
 
Věděli jste, že směs celoročních pneumatik je měkčí a zahřívá se rychleji než letní dezén? V horku se tak celoroční pneumatiky rychleji opotřebovávají. Měkčí jsou celoročky kvůli vyššímu podílu siliky. Naopak zimní pneumatiky však obsahují siliky ještě více. Z toho důvodu odolávají mnohem lépe sněhu a nízkým teplotám.