Tipy, jak řadit s manuální převodovkou
Patříte-li mezi zkušené řidiče nebo jste dokonce řidičem z povolání, následující řádky rovnou přeskočte. Po úspěšném absolvování autoškoly sice můžete usednout za volant a brázdit silnice, jenže ne každý začínající řidič má vrozený cit a talent, aby správným a šetrným způsobem řídil auto.
V autoškole se učí základy, které řidič postupnými zkušenostmi rozvíjí. Každopádně několika tipy, které zrovna nemusely v rámci výcviku zaznít, určitě neurazíme.
Práce se spojkovým pedálem
V rychlosti osvětlíme princip spojky v autě. Spojka se nachází mezi převodovkou a motorem, kde má za úkol přenést sílu motoru na převodovku a tím pádem i na poháněná kola. Zároveň slouží ke krátkodobému rozpojení síly, a to při rozjíždění, zastavení a řazení převodových stupňů.Spojka se musí pouštět pozvolna. Tím máme na mysli neuvolňovat spojkový pedál prudce, ale ani zbytečně pomalu. V obou případech dochází k jejímu poškození (při pomalém uvolnění spojka tzv. prokluzuje a opotřebovává se, naopak při prudkém uvolnění pedálu dostává zabrat především převodovka a motor).
Zejména při rozjezdu je citlivá práce se spojkovým pedálem důležitá. Musíte najít tzv. bod záběru (tj. místo, ve kterém se auto začíná dávat do pohybu). Do té doby můžete spojku pouštět rychle. Poté, jakmile klesají otáčky motoru a auto se hýbe z místa, přichází zmíněný bod záběru, ve kterém je potřeba citlivě pouštět pedál spojky a přidávat plyn.
Správně načasovat přeřazení
Prvně je nutné podotknout, že každé auto má jiný průběh výkonu a točivého momentu. Velké rozdíly panují mezi zážehovými a vznětovými motory. V praxi tedy každé auto potřebuje své optimální otáčky. Jestliže zařadíte vyšší převodový stupeň v nízkých otáčkách, vůz ztratí rychlost a nebude dál akcelerovat. Naopak pokud s řazením vyššího převodu budete otálet, motor se dostane do vysokých otáček, kde může dojít k jeho přetočení a poškození. Proto je potřeba motoru naslouchat, zjistit optimální pásmo otáček, řadit bez zbytečných prodlev a správně ovládat spojku a plyn. S přibývajícími kilometry a praxí vám řazení bude připadat naprosto samozřejmé.Při brzdění nebo pozvolném zpomalování nevyřazujte převodový stupeň
Častou chybou i zkušenějších řidičů je vyřazování během brzdění či zpomalování. Ať už dojíždíte pomalu do obce nebo brzdíte před křižovatkou, měli byste nechat zařazeno. Ideálně do té doby, než motor začne „škubat“ (pracuje v příliš nízkých otáčkách). Zmíněnému „škubání/cukání“ předejdete včasným podřazování na nižší převodový stupeň.Jakmile totiž vyřadíte na neutrál, auto rázem ztrácí brzdný efekt motoru a plachtí, což prodlužuje brzdnou dráhu a než stihnete zareagovat a šlápnout na brzdu, může být už pozdě. Navíc motorem neotáčí kola, a tak běží na volnoběžné otáčky, tudíž spotřebovává i palivo.