Brzdná dráha auta vs. motocyklu

Brzdná dráha auta vs. motocyklu

S přicházejícím jarem na našich silnicích opět vídáme čím dál častěji příznivce jedné stopy. Motorkáři patří k jedné z nejohroženějších skupin mezi účastníky provozu.

 Motocykly jsou bezesporu agilnější než auta, můžete na nich zažít extrémní zrychlení, zejména díky jejich nízké hmotnosti a vysokému výkonu. Jenže jak je to s brzdnou dráhou? Mezi motoristy koluje mýtus, který tvrdí, že má motorka oproti autu kratší brzdnou dráhu, protože je lehčí. Ovšem v praxi je tomu přesně naopak. Tuto informaci by měli mít na paměti nejen samotní motorkáři, ale i ostatní motoristé (například pro vyhodnocení krizové situace).

Umění zabrzdit

Oproti autu, u kterého řidič zkrátka šlápne na brzdový pedál a auto začne prudce brzdit, je brzdění na motocyklu o poznání složitější. Motorky jsou vybaveny, stejně jako kola, zadní a přední brzdou, přičemž přední brzda je účinnější (zajistí cca 70 % celkového brzdného účinku). Nejdůležitější je dávkování brzd, protože kdybyste prudce zmáčkli přední nebo zadní brzdu, skončili byste na zemi. Samozřejmě existují i podpůrné systémy, podobně jako u automobilů, například ABS apod. Jenže jak je známo, systém ABS přerušováním brzdného účinku prodlužuje brzdnou dráhu. U motocyklů tomu není jinak. Konečná brzdná dráha závisí na zkušenostech jezdce.

Auto má větší styčnou plochu než motorka

Je to prosté, auto má čtyři kola a motorka jenom dvě. Navíc správně nafoukané pneumatiky automobilu představují v součtu styčnou plochu o velikosti jedné pohlednice. Naproti tomu styčná plocha mezi vozovkou a pneumatikami motocyklu je zhruba tři krát menší než auta, asi jako velikost platební karty. A čím větší styčná plocha, tím větší brzdný účinek.

A jak hovoří praxe?

Zcela nekompromisně, automobil zastaví dřív. Zahraniční testy ukázaly, že při městské rychlosti 50 km/h zastaví auto po 17 metrech, motocykl o 3 metry dál – tedy po 20 metrech. S narůstající rychlostí se rozdíly prohlubují. Mimo obec při rychlosti 90 km/h zastaví auto po 43,5 metrech, motocykl až na hranici 51 metrů, což vykazuje rozdíl 7,5 metrů. V místě, kde vůz již zcela zastavil, se motorka ještě pohybuje rychlostí, která může znamenat i fatální incident.
Vše záleží na daném motocyklu, jeho vybavenosti, ale především schopnostech jezdce s citem nadávkovat brzdný účinek. Nicméně fakta nelze popřít, i sebelepší motorkář nedokáže svůj stroj zastavit dříve, než řidič automobilu.