Jak vyřešit defekt pneumatiky
Píchlá nebo proražená pneumatika uprostřed cesty je skutečně nepříjemnou záležitostí. Defekt pneumatiky je jedním z častých problémů, který může motoristu potkat.
Existuje ale několik možností, jak si s píchlou pneumatikou poradit, případně defektu zcela předejít
Jak předejít defektu
Riziko poškození pneumatiky je spojeno jednak s mírou opotřebení, ale i s jejím stářím. Navíc pokud jezdíte s podhuštěnými pneumatikami a vozidlo přetěžujete, defektu jdete naproti. Ani jízda po nekvalitní vozovce není pro pneumatiky nic dobrého. Měli byste tedy čas od času zkontrolovat celkový stav plášťů (stáří, míra opotřebení, tlak), zejména pak před delší cestou, například před dovolenou.
Od 15. 9. 2009 nemusí být osobní automobily v České republice vybaveny rezervou (náhradním kolem). Řidiči tedy musí v autě vozit buď opravnou sadu, nebo na vůz obout speciální pneumatiky typu Runflat. Mimo to se nabízí i další možnosti, jak tuto nepříjemnost v podobě píchlé pneumatiky cestou vyřešit.
Runflat pneumatiky
Jak už jsme výše zmínili, na defekt se můžete předem připravit. Na trhu se již nějakou dobu prodávají pneumatiky typu Runflat. Jde o takzvané
dojezdové pneumatiky, které je typická speciální konstrukce. Její bočnice je oproti klasické pneumatice výrazně tužší, což řidiči v případě defektu umožňuje ujet ještě cca 100 km, avšak s velkou opatrností a sníženou rychlostí (max. 80 km/h). I Runflaty mají své klady a zápory. Mezi výhody patří vyšší bezpečnost při náhlém defektu a možnost pohodlného dojetí do servisu. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena (vůz musí být opatřen všemi čtyřmi pneumatikami typu Runflat), ale i nižší komfort díky tužší bočnici.
Asistenční služba
Efektivní a bezstarostný způsob, jak vyřešit proraženou pneumatiku, je zřízení asistenční služby. Ta může být součástí buď povinného ručení nebo havarijního pojištění. Nicméně se pečlivě přesvědčte, zda sjednaná služba obsahuje právě i asistenci při defektu pneumatiky.
Sada na opravu pneumatik
Jestliže máte novější vůz, který není z výroby vybaven rezervním kolem, pak byste měli mít v povinné výbavě sadu na opravu pneumatik. Ta se zpravidla skládá ze spreje s těsnící směsí a kompresoru, kterým pneumatiku dofoukáte. V praxi sada funguje poměrně jednoduše. Po zjištění defektu odšroubujete čepičku ventilku a do pneumatiky nastříkáte obsah spreje s těsnící směsí (tmelem). Poté pneumatiku nahustíte na předepsaný tlak (ten je obvykle uveden na opravné sadě). S vozem byste měli popojet, aby se tmel odstředivou silou rovnoměrně rozprostřel uvnitř pláště a zalepil místo defektu. Opět se jedná pouze o dočasné/dojezdové řešení. Navíc máte-li pneumatiku proraženou nebo roztrhlou, ani opravná sada vás pravděpodobně nespasí.
Oprava pomocí knotu
Trvanlivé a levné, ale za to pracnější řešení. Speciální opravná sada se skládá z pryžových knotů, lepidla a speciální jehly. Na opravy píchlých pneumatik je používají i pneuservisy, navíc jde o trvanlivou opravu, která vám může vydržet až do úplného opotřebení pláště. Opravu lze provést jak na demontovaném kole, tak i přímo na vozidle (záleží na přístupnosti). Kromě sady je potřeba mít i kompresor, kterým kolo opět nafouknete.