Renovace disků kol pískováním
Máte na autě disky, které mají pěkný design, ale jejich vzhled už není perfektní?
Nové pořizovat nemusíte. Za relativně dostupnou cenu z nich pomocí pískování budou disky jako nové. Nejen, že udělají ještě parádu, ale jejich technický stav bude opět skvělý. A kola vám tak mohou sloužit další roky. Elektrony si sice pískováním můžete opravit sami, ale hobby pískovačky nejsou ideální. Pracují totiž s nižším tlakem a tím mají i nižší výkon. A nánosy rzi a barev jsou často velmi odolné. Proto je vhodné svěřit péči o svá kola do rukou profesionálů, kteří mají kvalitní vybavení. Navíc mají s pískováním a celkovou renovací zkušenosti.
Co je to vlastně pískování disků?
Pískování je abrazivní úprava povrchu disků kol za pomoci drobných částeček. Ty dokážou zdrsnit pískovaný povrch. Při procesu pískování tryská proud abrazivních částic pod velkým tlakem. Díky tomu se povrch zbaví koroze, nečistot i nejrůznějších otřepků. Setkat se můžete také s pojmem tryskání. Je to to samé, tryskání je odborný název renovace touto metodou. Pískování se procesu začalo říkat proto, že se jako abrazivum používal především písek. Dnes se však sahá spíše po kvalitnějších a účinnějších materiálech pro pískování.
Kdy je vhodné tryskat disky?
Hliníková kola se postupem času opotřebují. Mohou zoxidovat od soli, často jsou na nich vidět škrábance. Opravou pomocí pískování zamezíte dalšímu ničení kol. Díky renovaci kolům vrátíte původní zvhled a dodáte jim také ztracený lesk. A samozřejmě se také zbavíte případné koroze.
Jak probíhá pískování disků kol?
Jemná renovace se obvykle provádí pomocí skleněné drti. Pokud je potřeba zbavit se většího poškození, přichází na řadu korund. Pískovat se však může také pomocí křemičitého písku. Je to levnější varianta, která má však dvě poměrně velké nevýhody. Křemičitý písek totiž obsahuje železo. Díky tomu by mohl začít disk korodovat. Navíc je pískování pomocí křemičitého písku nejméně účinné. Právě z toho důvodu saháme po efektivnějším a kvalitnějším řešení.
Jak postupujeme při opravě alu disků
Nejprve odstraníme původní barvu. Na pomoc si vezmeme právě pískovačku. Poté je potřeba povrch odmastit pomocí technického benzínu. Následně je třeba vyplnit rýhy nebo další mechanická poškození. K tomu využíváme alu tmel. Jakmile je povrch disku zarovnaný, je čas na novou barvu. Tu je potřeba nanášet minimálně ve dvou vrstvách. Ideálně však ve třech velmi tenkých vrstvách. Díky tomuto postupu barva nestéká. Na závěr je důležité barvu zafixovat pomocí bezbarvého laku.
Jak postupujeme při opravě ocelových disků
Postup je v podstatě stejný jako v případě alu disků. V první řadě je potřeba z kol odstranit nečistoty, rez a starou barvu. Opět použijeme metodu tryskání. Následně disky ještě dočistíme pomocí proudu tlakového vzduchu. Poté je třeba nanést antikorozní nátěr. Na povrch pak aplikujeme vrstvu plniče a po zaschnutí ho přebrousíme vodním papírem. V závěru opět naneseme barvu.
Kolik za pískování kol zaplatím
Určit cenu za renovaci disků kol pomocí tryskání není úplně jednoduché. Nelze říci jednu obecnou cenu za kolo. Záleží totiž na velikosti kola, materiálu a také na členitosti disku. Samozřejmě má vliv také stav disku. Cena se tak vždy odvíjí od skutečného času, který odborníci na opravě kola stráví. Obecně se však ceny pohybují od 250 Kč za kus.